Skip to main content

Kombucha - den nye vinen!


For ikke lenge siden var jeg Kombuchanovise, og selv om jeg hadde fått med meg denne "nye vinen", levde jeg i lykkelig (?) uvitenhet om hva jeg hadde i vente. Jeg fikk en Kombucha-baby av en venninne, fulgte instruksjonene med en hel del skepsis og satte ladningen til å fermentere på badehylla mens jeg dro på juleferie i to uker. Da jeg kom tilbake sto en drikkeklar Kombucha og ventet på meg, babyen hadde selv blitt mor, en riktig tykk og fet baby hadde hun laget. I Kombucha-verdenen er det bra. Da jeg begynte å smake skjedde det noe rart. Jeg ble ikke ferdig. Bare litt til, og litt til. Og enda litt.. Det er da sinnsykt godt, det her!? En liten sup til før jeg legger meg, det er vel ikke skadelig i store mengder? Etter mye lesing har jeg gitt meg selv klarsignal til å pleie min nye avhengighet. Kombucha smaker friskt og syrlig, av epler og te, med naturlig kullsyre. Jeg tester nye kombinasjoner med te, og det er alt for lenge til de neste ladningene er drikkeklare. Og jeg lover deg, om ikke lenge er dette bokstavelig talt på alles lepper. I mellomtiden føler jeg en trang til å misjonere. Har du funnet Kombucha ennå?

Historien om Kombucha går tusenvis av år tilbake, og i Kina, Japan, Korea og Russland har det blitt laget varianter av denne drikken, uten at noen vet hvor den egentlig kom fra. Kombucha hevdes å være skrekkelig sunt og kan visstnok helbrede det meste av plager, nesten som en drikkbar snåsamann. Sukkeret i teen som fermenteres er mat for mikroorganismene i kulturen, og kulturen er en liten kjemisk fabrikk som lager organiske syrer og vitaminer. Noen av disse organiske syrene finnes også i leveren der de er involvert i avgiftning av fremmedstoffer, og dermed er det noen som får vann på "detox-hjulet". Men det kan i hvertfall ikke jeg gå god for. Jeg har lett med lys og lykte i den vitenskapelige litteraturen, og det nærmeste jeg fant en begrunnet helsepåstand, var at mannlige mus som fikk drikke Kombucha levde lenger enn de som ikke fikk.. Riktignok er det godt etablert at dette er en probiotisk drikk, det vil si at den inneholder mikroorganismer som er gunstige for tarmfloraen, men jeg drikker det fordi det er godt. Så får eventuell høy levealder komme som en bonus.

For å lage Kombucha trenger du en "mor" eller "baby", også kjent som SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast) og litt ferdig drikk som starterkultur. Her må du kjenne noen som har, kjøpe på nett eller i spesialbutikker. Google hjelper deg!

Kombucha

1 SCOBY
1-2 dl ferdig fermentert Kombucha
1,5 liter te, laget på 3 poser te, minst 2 av dem sort te + 5 toppede ss sukker.
1 stort glass (Norgesglass, feks) Ikke bruk noe av metall eller emalje - da kan metall lekke ut pga syrene i drikken.

Sørg for at alt utstyr + hender er gullende rene, her vil vi bare ha de rette mikroorganismene. Avkjøl teen til romtemperatur (viktig - ellers kan du drepe bakteriene i kulturen), tilsett SCOBY'en og den ferdige Kombucha. Dekk til med kjøkkenpapir og strikk, og la stå i minst 1 uke, maks to i romtemperatur. Jo varmere det er i rommet, jo raskere fermenterer teen. Det danner seg en ny kultur på toppen, en baby, og dermed kan du sette to nye ladninger med Kombucha neste gang, en med mora og en med babyen. Noen ganger henger mora og babyen sammen, og noen ganger ligger mora nedi beholderen og babyen flyter på toppen. Det dannes også noen brune tråder av gjæren som flyter litt rundt, dette kan du sile av om du vil. Det kan se merkelig ut, men alt er normalt, bare google Kombucha og se på bilder om du lurer. Etter en uke kan du smake. Er det for søt, la den stå noen dager til. Te-smaken skal bli borte. Jo lenger den står, jo mindre søt og mer sur blir den. Står den opptil tre uker minner den mye om eplecidereddik, og er ganske stram i smaken, men da kan den brukes til dressing. Når den smaker slik du liker den, ta ut SCOBY'en, hell over på flasker med kork og sett i kjøleskap. Du kan også tilsette smak og gjøre en 2. gangs fermentering. Da får du mer kullsyre. Det kan være eplejuice, eller annen juice (forhold 20% juice, 80% Kombucha), tørket eller frisk frukt eller ingefær, alt etter smak. Ananasjuice og litt presset ingefær er en sinnsyk kombo. Sett til fermentering i romtemperatur i 2 dager eller mer, og sett i kjøleskap når den er sånn du liker den. Åpne flaskene i blant, det kan bli høyt trykk!
2. gangs fermentering med eplejuice. Fantastisk!
Her er link til fakta om Kombucha, innhold, produksjonsmåte og forsiktighetsregler.

Obs - om du er på lav FODMAP kosthold, er dessverre ikke Kombucha noe for deg, i hvert fall ikke i større mengder. Det har jeg lært meg "the hard way". "Fodmap friendly" har testet drikken, og funnet at den har høye nivåer. De sier ikke noe om hvilken gruppe FODMAP det dreier seg om, men min kvalifiserte gjetning sier polyoler. Det er kjent at det kan dannes endel polyoler ved fermentering, og fermenterte produkter er ikke ubetinget bra for de med IBS.

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hei Marit.
    Kjempe bra matblogg�� Du skriver så bra! Spennende å lese om kombucha, jeg har veldig lyst å prøve. De du får kjøpt i butikken som er ferdig laget er med ingefær, det får jeg migrene av, så lurer på om jeg skal prøve å lage selv uten ingefær... Noen tips?? Irene

    ReplyDelete
  4. Takk!! Hvis du skal lage Kombucha selv, må du først få tak i en SCOBY (kalles også kombucha-mor). Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du få en av meg. Send meg i så fall en e-post. I de som er i butikken, er ingefær bare en smakstilsetning. Det er sort te som er base for kombuchalaging. Det blir veldig godt å lage bare med sort te, jeg har best erfaring med earl grey eller lady grey. Jeg lager også mye solbær-kombucha, da tilsetter jeg en pose solbær frukt-te sammen med earl grey. Det er nydelig! Vil du ha en annen smakstilsetning, kan du 2. gangs fermentere med fruktjuice.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs