Skip to main content

Linsesuppe med smak av India

Mmmm.. linsecurry!
Linser er liksom noe av det første som utgår når man "kicking & screaming" innser at fra nå av er det lav FODMAP som gjelder. Det er synd, for linser er virkelig en ernærings-gavepakke. Propp full av næringsstoffer, svært proteinrik og dermed et supert vegetaralternativ, og veldig billig. Det er imidlertid en linsetype som har vært så grei å ikke danne en masse FODMAP karbohydrater som skaper problemer for oss med sensitive mager. Chana Dal. Vet ikke hva de heter på norsk, men det er ikke gule splitterter, selv om de ligner veldig. Uansett - min nye favoritt, som skal få svingt seg på kjøkkenet fremover.

Min nye favorittråvare!
Først ut var en variant av linsecurry, for jeg elsker indisk mat. Dessuten har jeg et nyttårsforsett om å spise mer vegetarisk og bærekraftig mat, og inderne er knallgode på vegetarmat, så der er det uendelig med inspirasjon å hente.  Denne kan du lage som en curry og spise med basmatiris til, eller du kan tilsette mer kraft og spise den som en suppe. Knall godt er det uansett, og det er virkelig ikke vanskelig! Ikke la deg skremme av listen med kryddere, så fort du har dette i hus, kan du lage indisk fra scratch som en innfødt..

Linsesuppe / linsecurry ( Chana Dal Fry) (2 pers)

200 gram chana dal linser, skylt og bløtlagt i ca 2 timer
1 boks hermetiske tomater
2 ss hvitløksolje
1-2 ts revet/finhakket ingefær
1 grønn chili i tynne ringer (med frø for sterk curry, uten frø for mild)
3-6 dl lav FODMAP kraft, (grønnsak/kylling) avhengig av hvor tykk du vil ha den
1 ss smør (kokosolje for vegansk variant)
1 ts cuminfrø
1 ts gurkemeie
1 ts garam masala
1 ts malt koriander
1/2 ts sukker
Salt og pepper
Limebåter og 1 stor neve frisk koriander til servering

Kok linsene i ca 30 minutter (Dette kan du gjerne gjøre dagen før). Pass på at de ikke blir så myke at de går i oppløsning. I en annen kjele smelter du smør og hvitløksolje, og har i cuminfrøene. La de steke til de begynner å dufte, pass på at de ikke blir brent. Tilsett ingefær og chili, og boksen med tomater. Bland godt, og tilsett gurkemeie, garam masala og malt koriander. La småkoke i 5 minutter, mens du rører om i blant. Tilsett de kokte linsene, og så mye kraft du synes passer. Smak til med sukker, salt og pepper, og servér med et generøst dryss med frisk koriander, og nypresset lime til.

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs